Popis výstupu na horu Pico de Aneto (Pyreneje)

Z autobusu u bufetu La Besurta vystupujeme před půl šestou. Dolaďujeme oblečení, spouštíme GPS a v 5.31 hod. se za úplné tmy vydáváme na cestu z nadmořské výšky 1 920 m.

Značení na chatu Renclusa je dobré. Zpočátku jdeme po cestě, potom obcházíme po lávce brod přes potok a pokračujeme po chodníku, který je místy dlážděn přírodním kamenem. Záhy začínáme příkře stoupat a pokračujeme po kamenité stezce. Na cestu nám svítí měsíc.

Na chatu Renclusa (nadmořská výška 2 140 m) dorážím přesně v čase, který uvádí průvodce. Za 45 minut z parkoviště, čili v 6.15 hod. (1,8 km).

Další postup je nám naprosto nejasný. Stejně tak skupince, která nocovala na zdejší chatě. Opětovně se vrací zpět a dožaduje se dalších informací, kam má směřovat. S představou, že jejich informace jsou přesnější, se v dalším postupu vydáváme za nimi. Značení zde není žádné, respektive pouze pomocí kamenných mužíků. A těch jsou zde stovky, snad na každé skále či větším kamenu. A bez jakékoliv logiky.

Začínáme na vyšlapaném chodníku, později se dostáváme do travnatého svahu a následně do obrovského kamenitého pole. Stále máme tendenci stáčet se vlevo a stoupat kolmo do svahu. Stejně jako nezkušená skupinka před námi. Druhá skupina s lyžemi jde stále kolem potoka vzhůru a vůbec nemají tendenci uhýbat ze svého směru. Až dodatečně konstatujeme, že je to asi nejkratší cesta k hornímu průchodu.

Jako kamzíci šplháme stále vzhůru a travnaté porosty jsou stále častěji nahrazovány kamennými poli. Následně se začínají objevovat zasněžené plochy. Zpočátku se jim snažíme vyhýbat, ale s přibývající nadmořskou výškou sněhu přibývá a nakonec již není jiná možnost, než jít po nich. Nazouváme mačky.

Potřebujeme se dostat přes hřeben Cresta de los Portillones, což je možné bez větších problémů ve dvou průchodech zvaných Portilló. Jeden má název Spodní průchod (Portilló Inferior) a je v nadmořské výšce 2 755 m, Horní průchod (Portilló Superior) má nadmořskou výšku 2 908 m. Najít tyto průchody je však trochu problém.

V 8.38 hod. (3,7 km) se dostáváme konečně na hřeben (2 714 m). Na druhé straně to nevypadá příliš dobře. Proto traverzujeme výše a po dvaceti minutách se dostáváme do místa, které zřejmě odpovídá Dolnímu průchodu (Portilló Inferior) v nadmořské výšce 2 740 m. Přechod na druhou stranu se nám však nejeví jako optimální, proto postupujeme ještě o dvacet výškových metrů dále a tam přestupujeme na východní stranu hřebenu Cresta de los Portillones. Poprvé se před námi v plné kráse objevuje cíl naší cesty – nejvyšší vrchol Pyrenejí, Pico de Aneto. Vzdušnou čarou je od nás vzdálen rovné tři kilometry, výškově ještě asi 650 m.

Na druhé straně hřebenu se dostáváme na největší ledovec v Pyrenejích – Glacier de Aneto. Jeho rozloha se však každým rokem výrazně zmenšuje a do roku 2050 má úplně zmizet.

Následuje příjemná pasáž cesty po vrstevnici, byť ve svahu. Potom opět do kopce. V půl desáté (2 780 m) na ostrůvku kamenů následuje přestávka s občerstvením. Pojídáme sušené maso a tatranky. A nabíráme síly na poslední kus cesty.

Nyní se musíme dostat na magistrálu, což je moje označení ve sněhu vyšlapané trasy, vedoucí z horního průchodu do sedla Collado de Coronas (3 195 m).

Poslední část výstupu na zmíněnou "magistrálu" je značně strmá. Máme toho již všichni plné zuby. Malý kousek pokračujeme po vyšlapané cestě ve sněhu. Ta však před námi začíná klesat do malé prohlubně. Proto stoupáme opět do svahu, abychom neztráceli výšku.

V 11.00 hod. (3 022 m, 5,5 km) nám jeden z trojice oznamuje, že dnes není ve formě a že končí. Zůstává tedy na kamenech a dále pokračujeme ve dvojici.

Napojujeme se na "magistrálu" a pokračujeme v mírném stoupání těsně pod sedlo Collado de Coronas do nadmořské výšky 3 173 m (12.06 hod., 6,9 km). Nyní nás čeká finále. Neskutečně strmý výstup ve sněhu na vlastní vrchol, přesněji předvrchol.

V 12.58 hod. (3 390 m, 7,5 km) se konečně dostáváme na předvrchol a můžeme vychutnat nádherný rozhled do okolí. Po chvíli si však uvědomujeme, že vlastní vrchol je ještě o kousek dále. Vede k němu pověstný Mohamedův můstek (Puente de Mahoma), což je asi 30 metrů dlouhý skalnatý hřebínek náročnosti II+ dle UIAA. Přejít přes něj by tudíž nemělo činit větší problémy zkušeným turistům. Jeho stěny však spadají hluboko do údolí a psychická zátěž je zde velká. Takže na vrchol se nakonec dostává pouze jeden z nás.

Po krátkém pobytu na vrcholku u kříže a vedle sloupu se sochou Panny Marie s Jezulátkem (13.21 hod., 3 404 m) se vracím zpět.

Na ploše pod vrcholem se opět na chvíli usazujeme a zvažujeme, zda máme šanci stihnout zpáteční autobus, který odjíždí v 17 hodin (další odjíždí po dvou hodinách). Do jeho odjezdu totiž zbývají pouze 3 hod. a 17 minut. Při tom výstup nám trval 7 hod. a 27 minut.

Nakonec se domlouváme, že se o to pokusíme. Nasazujeme pekelné tempo. V sedle jsme za patnáct minut (výstup trval 52 minut) a stejným tempem pokračuje i po "magistrále".

V 14.58 hod. (10,5 km, 2 900 m) vystupujeme do horní části Portilló Superior a dostáváme se na ledovec Glacier de la Maladeta. Do údolí se vracíme spíše podle intuice a trochu bloudíme. V 16.18 hod. (12,7 km) přicházíme k chatě Renclusa. U potůčku si doplňujeme láhev s vodou a pokračujeme v sestupu. Přesně v 16.50 hod. (14,6 km) dorážíme na parkoviště a nastupujeme do autobusu, který odjíždí přesně v 17.00 hod. Po padesáti minutách jsme zpátky v kempu Aneto.

Čas chůze

Chata Renclusa 2 140 m 12,7 km 10.47 hod
Parkoviště La Besurta 1 920 m 14,6 km 11.19 hod

Převýšení

Převýšení je 1 484 m. Během cesty není větší ztráta výšky.

Pico de Aneto - profil převýšení výstupu

Náročnost

Převýšení i celková délka řadí výstup do středně náročných. Problematická je orientace v úseku mezi chatou Renclusa a hřebenem Cresta de los Portillones. Mohamedův můstek je spíše psychická záležitost.

GPS

Parkoviště La Besurta 42°40'44,3"N - 00°39'00,1"E
Chata Renclusa 42°40'09,7"N – 00°39'02,3"E
Portilló Inferior 42°39'28,4"N – 00°39'01,4"E
Collado de Coronas 42°38'07,5"N – 00°39'11,6"E
Pico de Aneto 42°37'52,1"N – 00°39'24,0"E
Portilló Superior 42°39'16,1"N – 00°38'47,9"E
Pico de Aneto - mapa výstupu
Pro zvětšení klikněte na obrázek