Popis výstupu na horu Carrauntoohil (Irsko)

Z parkoviště u farmy Croinin´s Farmyard v nadmořské výšce 143 m (1) se vydáváme v 8.12 hod. ve trojici na cestu. Teplota 14°C, zataženo. Procházíme přes bránu na farmě a pokračujeme po kamenité pěšině do mírného kopce. Všude je plno vody, pěšina spíše připomíná koryto menšího potoka. Kousek nad námi se převalují nízké mraky, takže vrcholky v okolí nejsou vidět. Postupujeme po levé straně proti proudu horské říčky Geadach.

První problém nastává asi po čtvrt hodině, kdy se dostáváme k pravému přítoku Geadachu, potoku s názvem An Caol Dubh. Jedná se o poměrně živý horský tok, který je široký do pěti metrů a proplétá se mezi řadou balvanů. Ty jsou však mokré, kluzké a navíc nikde nemůžeme najít souvislý pás vhodný pro přechod na druhou stranu. Trávíme zde asi deset minut. Do vody z nás spadl pouze jeden.

Další stovky metrů jsou spíše po kamenité louce než po stezce. Všude je spousta vody. Postupně se dostáváme k říčce Geadach, kterou máme překonat na druhou stranu. Ta je podstatně větší a dosahuje šíře až deset metrů. Místy je sice poloviční, v těchto úsecích je však hluboká se silným proudem.

Chvíli zmateně pobíháme nahoru a dolů a hledáme příhodné místo pro brod. Žádné však neexistuje. Nakonec se svlékám do spodního prádla a s oblečením v náručí se dostávám na druhou stranu. Ostatní to odmítají a čtvrt hodiny hledají přechod. Marně. Mobilním telefonem se domlouváme, aby postupovali dále po břehu řeky proti proudu. Snad to bude výše o něco lepší.

Já si vyšlapuji po kamenité cestě, ostatní jdou po louce či po pěšině po druhé straně řeky. O kus výše se Geadach dělí na dva přítoky, každý pochází z jednoho jezera. Tady obě naše skupinky překračují jedno rameno a setkáváme se na území mezi potoky (2).

Po kamenité stezce stále ještě přijatelně stoupáme vzhůru. Vedle cesty se začínají objevovat kamenní mužíci. Dostáváme se nad úroveň jezera Caillí, jehož nadmořská výška je 329 m. Po kratším strmějším stoupání přicházíme na další povlovnější úsek, kde neustále musíme překračovat různé potůčky. Zvolna se přibližujeme k nejznámějšímu místu cesty, které se jmenuje Devil´s Ladder - Ďáblův žebřík (3). Jedná se o neskutečně strmé stoupání, zpočátku po travnatém povrchu, následně po kamenité suti.

Turisté před námi stoupají s občasným hledáním optimální cesty kolmo vzhůru. My volíme dle mapy cestu postranním žlabem a teprve v polovině svahu se připojujeme ke kolmé cestě nahoru. Ne, že by ta naše cesta byla méně příkrá, ale nejsou zde skalnaté partie, které se musejí pracně obcházet. I když se pohybujeme po neskutečně příkrém travnatém svahu, stále se brodíme v mokřinách. Jak se zde může držet takové množství vody, mi vůbec není jasné.

Druhá polovina výstupu se odehrává v kamenité suti. Orientace není náročná, zabloudit nelze. Vyvrcholením „žebříku“ je nejstrmější část v úzké štěrbině vymleté vodou v pískovci. Tady se již leze po čtyřech. Najednou se člověk ocitne na rovině v travnatém sedle, do kterého je zaříznut konec Ďáblova žebříku (4).

Následuje chvíle odpočinku. Pak se vydáváme na druhou část výstupu. Méně atraktivní, ale neméně náročnou. Navíc na otevřeném prostranství začíná pěkně foukat.

Dlouhý a strmý výstup po kamenité stezce je zakončen příchodem k pětimetrovému železnému kříži na vrcholu (5). Vzhledem k počasí není výhled nejlepší. Po fotografování a menším občerstvení se vydáváme na cestu zpět. Tentokrát půjdeme po neznačené stezce Brother O´Shea´s Gully Route.

Severovýchodním svahem strmě sestupujeme po kamenité stezce do sedla (6). Odsud se spouštíme k jezeru Loch Coimín Uachtair (7). Sešup se mi zdá ještě větší, než u Ďáblova žebříku. U malebného jezírka začíná vydatný déšť.

Začínáme bloudit. Překračujeme potok vytékající z jezera a snažíme se pokračovat po vrstevnici. Tam však cesta končí. Vracíme se zpět a skalnatý sráz překonáváme těsně u skalní stěny ještě před vodopádem. Následuje menší rovinka a další skalní sraz u dalšího vodopádu. Opět po průzkumu terénu volíme cestu těsně u skalní stěny. Pak již pozvolna sestupujeme dolů (8). Občas hledáme cestu, ale již bez větších problémů. Stále vydatně prší. Jezero pod námi (Loch Gabhrach) se zvolna přibližuje, míjíme jej v dostatečném odstupu a dále klesáme k říčce vytékající z jezera. V závěru se napojujeme na cestu, která vede po levé straně říčky Geadach.

Abychom se vyhnuli opětovnému brodění přes bujné horské řeky, pokračujeme až na druhé parkoviště. Odsud se vydávám po silnici pro auto na parkoviště u farmy Croinin´s Farmyard. Vzdálenost 6,8 km však za to nestojí a proto doporučuji raději přebrodit studenou řeku. Anebo se na výstup vydat rovnou z druhého parkoviště (kde i startuje běžecký závod na vrchol hory).

Z parkoviště u farmy Croinin´s Farmyard na druhé parkoviště jsme urazili 12,5 km, výstup a sestup s krátkým pobytem na vrcholu trval 7.30 hod. Cesta pro auto obnášela přidat dalších 6,8 km a 63 minut velmi svižného pochodu.

Čas chůze

Parkoviště u farmy Croinin´s Farmyard (1) 143 m 0,00 km 00.00 hod.
Brod nad soutokem řek (2) 291 m 1,92 km 01.46 hod.
Úpatí Devil´s Ladder (3) 450 m 3,83 km 02.30 hod.
Vrchol Devil´s Ladder (4) 705 m 4,37 km 03.22 hod.
Carrauntoohil (5) 1 041 m 5,34 km 04.23 hod./0.00
Hřeben nad jezerem (6) 918 m 6,10 km 00.27 hod.
Jezero Loch Coimín Uachtair (7) 718 m 6,69 km 01.07 hod.
Nad jezerem Loch Gabhrach (8) 474 m 8,75 km 01.45 hod.
Druhé parkoviště (9) 214 m 12,50 km 02.57 hod.

Převýšení

Převýšení z parkoviště u farmy Croinin´s Farmyard je 898 m, z druhého parkoviště 827 m.

Profil hory Carrauntoohill

Náročnost

Výstup klasickou cestou přes Devil´s Ladder je fyzicky středně náročný, jednoduchý na orientaci. Trasa po stezce Brother O´Shea´s Gully Route není značená a někdy se obtížně hledá pokračování vyšlapané cestičky

GPS

Datum výstupu

5. července 2008

Carrauntoohil - mapa výstupu
Pro zvětšení klikněte na obrázek

Názory čtenářů

• Aktualizace
    06.07.2015 20:58:12
    hydrouš
    Ahoj, na Carrauntoohil jsem vystoupil v Červnu 2015, přes oba první potoky je postavený most (podle pamětní desky pokud si vzpomínám od roku 2010) a přes říčku jsou naskládane velké kameny se zářezy, pohodlné na přechod, takže odpadá problém s broděním a nejspíš nejlepší a nejrychlejší cesta vede od Croinin´s Farmyard, cesta ze začátku značená cedulema a pak celkem souvisle mužíkama, můj celkový čas výstupu na vrchol byl 2,15 hod. Dole pod jezerama jsem zmoknul, celou cestu byla mlha s viditelností kolem 15m, která se rozestoupila az při návratu těsně nad Devil´s Ladder, pak krásné výhledy.