Popis výstupu na horu Rysy (Polsko)

Od rozcestníku před hotelem Solisko vycházíme přesně v 5.44 hod. z nadmořské výšky 1 347 m.

Po silnici kolem Grand hotelu Kempinski se dostáváme za pár minut k hlavnímu rozcestníku na parkovišti ve Štrbském Plese. Míjíme jen zčásti zaplněného parkoviště a spousty zatím vesměs uzavřených stánků. Po třech stech metrech odbočujeme na křižovatce lehce vpravo a po dalších 150 metrech konečně opouštíme silnici a po široké cestě s červenou turistickou značkou začínáme stoupat lesem. Je příjemný chládek, takže můžeme udržovat poměrně svižné tempo.

Na rozcestí červené a zelené pod Triganem se dostáváme za půl hodiny. Další část cesty se pohybujeme po chodníku víceméně po vrstevnici (maximální výška je asi 1 550 m), v závěru pak trochu ztrácíme výšku a klesáme na 1 490 m. V tomto místě po lávce přecházíme Hincům potok a opět mírně stoupáme ke břehu Popradského plesa. Pár desítek metrů absolvujeme po asfaltové sinici a jsme u dalšího rozcestníku (1 535 m).

U směrovek je letecký obrázek se zachycenou trasou výstupu na Rysy. Hned vedle je malý dřevený přístřešek se složeným proviantem pro chatu pod Rysy. Nápis hlásí, že za vynesení 5-10 kg nákladu je šálek čaje zdarma. Každý si nakládáme do batohu dalších šest kilogramů a pokračujeme dál. Po modré značce směřujeme do zadní části Mengusovské doliny.

Stoupání není nijak náročné, a tak další zátěž na zádech zpočátku nečiní obtíže. Překvapivě brzy se ocitáme na následující křižovatce, kterou je rozcestí modré a červené turistické značky s oficiálním názvem Rozcestí nad Žabím potokem (1 580 m).

Zde odbočuje červená značka a chodník začíná stoupat strmě vzhůru. Zátěž v batohu se začíná projevovat. Rychlost postupu výrazně klesá.

Konečně překonáváme hřebínek (1 925 m) a dostáváme se alespoň na chvíli na relativní rovinku. Obcházíme Žabí plesa. Velké, které leží v nadmořské výšce 1 921 m a uprostřed kterého se tyčí skalnatý ostrůvek, a Malé, které má nadmořskou výšku o 1,5 m nižší.

Po krátkém oddychu začíná opět stoupání serpentinami vzhůru. Cesta je zpestřena úsekem se železnými kramlemi a řetězy. Zatím je zde relativně volno. Následuje další strmý výstup až k dalšímu hřebínku, kde je postavena slavobrána z barevných praporků a obrovská dřevěná deska s nápisem: Vítejte ve svobodném království Rysy.

Konečně jsme u chaty pod Rysy (2 250 m). Uvnitř je poměrně dost lidí. U okénka předáváme svůj vynesený proviant a za odměnu dostáváme šálek mimořádně chutného čaje, který se zde jinak prodává za 1 €. Na chvíli se usazujeme u stolu a vyndáváme z batohu sušenky.

Po deseti minutách relaxace se zvedáme, na záda nandáváme výrazně lehčí batohy a vyrážíme na poslední kus cesty. Nyní na nás čeká strmý, ale nekomplikovaný výstup do sedla Váha (2 340 m). Hned za chatou objevujeme na velkém plochém kamenu rudé stopy V. I. Lenina.

V sedle Váha začíná silně protahovat, takže ke slovu přichází lehká flíska. Závěrečný výstup má tři části. Nejprve strmě do kopce po chodníku, pak více méně horizontální traverz po západní straně Rysů a nakonec poslední výstup na západní vrchol.

Na skále je poměrně živo. Každý rovnější kámen je obsazen, není si kam sednout. A další davy lidí se blíží ze slovenské i polské strany. Situace nám umožňuje chvíli se pokochat pohledy, pořídit vrcholové foto a řadu obrázků okolních hor, odlovit nejvýše uloženou polskou kešku a následně vyrazit na sousední střední vrchol, který je ještě o čtyři metry vyšší. O ten takový zájem není. Deset minut po desáté opouštíme i toto místo a vydáváme se na cestu zpět.

Dolů to jde výrazně lépe. Za necelou půlhodinu jsme zpátky u chaty. Tady se usazujeme na ploché kameny a dopřáváme si trochu jídla. Kolem nás sedí spousta lidí a na sluníčku loví bronz.

Pár minut před jedenáctou se zvedáme a pokračujeme v cestě dolů. Od chaty sestupujeme na malý hřeben a dále pak strměji do Kotliny Žabích ples. Provoz proti nám výrazně houstne. Neustále na úzkém chodníku musíme někoho pouštět při jeho cestě nahoru. Dostáváme se k úseku s řetězy a železnými kramlemi, kde je zácpa velká. Rozhodujeme se pro malý obchvat po staré cestě těsně u paty skály. Hodně to tu klouže, proto zřejmě byla vytyčena nová cesta.

Přes Rozcestí nad Žabím potokem se dostáváme k přístřešku se zásobami proviantu pro chatu. Překvapivě je zcela prázdný. Všechno již bylo vyneseno (či odneseno).

Pokračujeme na Štrbské Pleso. Celé prostranství je plné lidí, všechny stánky jsou otevřené, parkoviště je beznadějně plné. Proti ránu to zde pulzuje plným životem.

Trochu znaveni se vydáváme po silnici mírně do kopce na poslední stovky metrů. Po zdolání necelých 22 km jsme zpátky u hotelu Solisko.

Hotel Solisko 1 347 m 0,0 km 00.00 hod.
Popradské pleso 1 535 m 5,0 km 01.02 hod.
Rozcestí nad Žabím potokem 1 580 m 6,1 km 01.24 hod.
Žabí plesa 1 925 m 7,9 km 02.10 hod.
Chata pod Rysy 2 250 m 9,8 km 03.09 hod. + 0.10 hod.
Sedlo Váha 2 340 m 10,2 km 03.34 hod.
Rysy 2 499 m 10,9 km 04.02 hod. + 0.26 hod.
Chata pod Rysy 2 250 m 12,0 km 04.53 hod. + 0.17 hod.
Rozcestí nad Žabím potokem 1 580 m 15,5 km 06.28 hod.
Popradské pleso 1 535 m 16,8 km 06.45 hod.
Hotel Solisko 1 347 m 21,7 km 07.43 hod.

Převýšení

Převýšení je 1 156 m. Během cesty není významnější ztráta výšky.

Rysy - profil převýšení výstupu

Náročnost

Středně náročná túra. Převýšení je přijatelné, pouze délka je trochu náročnější. Polovina trasy však vede rovinatým terénem mezi oběma plesy.

GPS

Rysy – SZ vrchol 49°10'46,5"N – 20°05'17,1"E
Rysy – prostřední vrchol 49°10'45,6"N – 20°05'18,3"E
Rysy - celková mapa výstupu
Pro zvětšení klikněte na obrázek