Popis výstupu na horu Grossglockner (Rakousko)

Z kempu v Kalsu je to na parkoviště u chaty Lucknerhaus rovných 8 km. Přístup je po silnici Kalser Glocknerstraße. Jedná se o placenou horskou silnici vedoucí údolím Ködnitztal z Kals am Großglockner z nadmořské výšky 1 325 m na parkoviště u horské chaty Lucknerhaus (1 918 m). Je dlouhá 7 km a maximální stoupání na trase je 10%. Mýtnice je asi 2,5 km před koncem cesty. Při našem průjezdu je ještě prázdná, takže projíždíme bez placení. Dle údajů z internetu se vybírá v době od 6.30 do 19.30 hod. Jednorázový poplatek za cestu tam a zpět činí pro osobní auto 8 €.

Přezouváme se do turistické obuvi, zapínáme navigaci a minutu před šestou se vydáváme ve dvojici na cestu z nadmořské výšky 1 918m. První část trasy vede po zpevněné zásobovací cestě údolím Ködnitztal kolem stejnojmenné říčky. Alternativní možností je výstup po pěšině po levém břehu. Stezka je vybudována jako naučná s informačními cedulemi. Asi ve dvou třetinách se obě trasy spojují. Závěrečný úsek k chatě vede opět po široké cestě. Poslední serpentinu vynecháváme a využíváme zkratku po pěšině. Na chatu Lucknerhütte (2 241 m) se dostáváme v 6.37 hod. (2,5 km).

Za chatou Lucknerhütte pokračujeme po dobře udržované pěšině nadále kolem říčky Ködnitz, která je napájena z výše ležícího stejnojmenného ledovce. Provází nás červená turistická značka trasy 702B.

V 6.50 hod. (2 326 m, 3,1 km) přicházíme na rozcestí s trasou 713 vedoucí k chatám Salmhütte a Glorer Hütte. Rozcestí je níže, než uvádějí mapy a informace na internetu. Mělo být ještě o kus dále v nadmořské výšce 2 550 m.

Pěšina pokračuje nejprve středem údolí ve směru na mohutný vrcholek Großglockneru, který máme stále na očích. Potom se stáčíme více severozápadním směrem a začínáme stoupat ve svahu. Jen ojediněle musíme přecházet přes zbytky loňského sněhu. Za ohybem se objevuje sedlo Fanat a záhy i chata Stüdl Hütte (7.43 hod., 2 801 m, 5,4 km). U venkovního sezení za chatou následuje kratší občerstvovací přestávka.

Horskou chatu Stüdl Hütte nechal zbudovat v roce 1868 pražský podnikatel a horolezecký průkopník, spoluzakladatel Německého alpského spolku Johann Stüdl. V letech 1993 – 1996 byla postavena chata nová a stará chata byla zbourána.

Následující pasáž je vcelku příjemná, jen s mírným stoupáním do sedla, za kterým na nás čeká ledovec Ködnitz a hlavně úchvatný pohled na majestátný Großglockner.

Začátek kotliny je holý, jdeme po kamenech a jen výjimečně přecházíme přes menší sněhová pole. Potom se dostáváme na vlastní ledovec. V této chvíli se pohybujeme téměř po rovině, což má neblahé důsledky v tom, že voda z tajícího sněhu se drží na místě a my se musíme brodit místy po kotníky ve vodě. Naštěstí tento úsek je dlouhý jen pár desítek metrů. Pak opět začíná mírné stoupání a voda je pryč.

Klasická výstupová cesta Alter Kalser Weg prochází při západním okraji kotliny těsně při skalním masívu. My se držíme vyšlapané stezky, která prochází středem kotliny. Proto máme problémy s vodou. A je zde asi i vyšší výskyt trhlin v ledovci.

V 8.55 hod. se k první (a naštěstí jediné) dostáváme (3 112 m). Proto se rozhodujeme, že z batohů vybalíme příslušnou výstroj. Natahujeme si návleky, na nohy připevňujeme mačky, do pasu upínáme sedáky, abychom se mohli navázat na lano.

Postupně se dostáváme k menší skalní stěně (9.38 hod., 3 252 m), na které je natažené fixní ocelové lano. Sundáváme mačky a lezeme vzhůru. Na horním okraji stěny se vracíme opět na sníh a přes něj ke skalnatému hřebenu (9.53 hod., 3 312m, 8,1 km). Následuje poslední úsek cesty (ferrata) na nejvýše položenou chatu v Rakousku. Konečně v 10.21 hod., 3 454 m, 8,4 km) se dostáváme na plošinu u chaty Arcivévody Johanna (Erzherzog Johann Hütte) či Adlersruhe.

Usazujeme se na sluníčku na lavičku vedle chaty a pouštíme se do občerstvení. Po 21 minutách se vydáváme na poslední část výstupu.

Kolem západní stěny chaty se přesouváme na ledovec Hofmanns Kees. Kousek za chatou opět nazouváme mačky. Mírně do kopce stoupáme pod příkrý svah, kterým se dostáváme na hřeben (11.12 hod., 3 582 m, 9,0 km). Tady jsme již na teritoriu ledovce Klein Glockner Kess.

Mírný vzestup po cestičce ve sněhu je záhy vystřídán strmým stoupáním v serpentinách po vodním ledu na svahu s názvem Glocknerleitl. Dle průvodce má sklon 35°. Zvolna a velmi opatrně postupujeme vpřed cestičkou, ve které se valí voda z tajícího sněhu nad námi. Pomalu se blížíme k místu, kde vodní led bude opět nahrazen sněhem.

V tomto místě se zastavujeme a oba vytahujeme fotoaparáty, abychom pořídili další obrázky. Zrovna, když jsem dokončil focení, slyším nad námi výkřik a rachot. Jeden z turistů na svahu uklouzl a řítí se dolů. Nohy s mačkami má nataženy před sebou a po zádech směřuje přímo na nás. Oba máme v ruce místo cepínu jen fotoaparát a s hrůzou přihlížíme jeho pádu. Během chvíle proletí mezi námi a pokračuje v klouzavém pádu dolů. Zastavuje se asi 100 m pod námi. Po chvíli ležení se začíná hýbat a posazuje se. Kolem nás spěchá jeho kolega dolů, aby mu pomohl. Po nějaké době pak společně odcházejí zpět na chatu. Asi za dvě hodiny přistává vedle chaty helikoptéra a někoho nakládá. Zřejmě tak končí jeho výstup.

Zážitek s námi trochu otřásl. Proto postupujeme ještě více opatrně a každý krok si řádně rozvažujeme. Po sněhu se dostáváme až na skalnatý hřeben Klein Glockneru (11.47 hod., 3 705 m, 9,4 km). Sundáváme mačky a trochu odpočíváme. Před námi je několik skupin s průvodci a na hřebenu je menší zácpa.

Po skalnatém hřebenu mezi tyčemi se dostáváme na vrcholek Klein Glockner (3 770 m). Následuje krátký strmý sestup jištěný ocelovým lanem do hlubokého zářezu (Glocknerscharte) a pak strmý výstup po skalách na hlavní vrchol. V 12.52 hod. (9,7 km) se dostavuje slastný pocit z dobytí nejvyšší hory Rakouska – 3 798 m vysokého Großglockneru.

Cesta zpět je po stejné trase. Průchozí časy uzlovými body u chat jsou v tabulce.

Čas chůze

Lucknerhaus 1 919 m 0,0 km 00.00 hod.
Lucknerhütte 2 241 m 2,5 km 00.38 hod.
Stüdl Hütte 2 801 m 5,4 km 01.44 hod.
Adlersruhe 3 454 m 8,4 km 04.23 hod. + 0.21 přest.
Großglockner 3 798 m 9,7 km 06.53 hod. + 0.10 přest.
Adlersruhe 3 454 m 11,1 km 09.29 hod. + 0.27 přest.
Stüdl Hütte 2 801 m 14,0 km 11.21 hod.
Lucknerhütte 2 241 m 16,8 km 12.09 hod.
Lucknerhaus 1 919 m 19,2 km 12.45 hod.

Většinu našich výstupů realizujeme v časech horších, než uvádí oficiální průvodce (viz naše úvodní slovo). Tento výstup je však výjimkou a dosažené časy jsou nižší, než obvykle uváděné. Pouze poslední část výstupu je horší, což bylo zapříčiněno množstvím turistů pohybujících se na skále. Proto doporučujeme průměrným turistům počítat s časy delšími.

Standardně se doporučuje rozložit výstup na vrchol i z důvodů aklimatizace na nadmořskou výšku do dvou dnů. První den vystoupat na chaty Stüdl či Adlersruhe. Druhý den dokončit výstup a sestoupit dolů.

Převýšení

Převýšení 1 879 m, není žádná významnější ztráta výšky během výstupu.

Profil hory Grossglockner

Náročnost

Fyzicky velmi náročné vzhledem k celkovému převýšení, nebezpečí výškové nemoci. Nutná speciální výbava pro pohyb na ledovci. Vhodný profesionální průvodce.

GPS

(vlastní měření)

Parkoviště u Lucknerhaus 47°01'18,8"N - 12°41'22,3"E
Lucknerhütte 47°02'22,5"N - 12°41'26,3"E
Sedlo u Stüdl Hütte 47°03'17,4"N - 12°40'51,0"E
Adlersruhe 47°04'11,6"N - 12°42'05,4"E
Großglockner 47°04'28,3"N - 12°41'38,1"E

Grossglockner - mapa výstupu
Pro zvětšení klikněte na obrázek

Datum výstupu

16. července 2010

Názory čtenářů

• poděkování
    02.06.2014 15:40:05
    Petr
    Velké díky za cenné informace, myslím že nejsem první ani poslední kdo to ocení.