Popis výstupu na horu Rock of Gibraltar (Gibraltar)

Po dramatickém průjezdu obytným autem úzkými uličkami starého města se nám nakonec daří zaparkovat před obchodním domem Morrisons Superstore. Na parkoviště u botanické zahrady to jsou rovné dva kilometry. Zde zapínáme navigaci a v 11.22 hod. se z nadmořské výšky 20 m vydáváme na cestu k nejvyššímu bodu Gibraltaru.

Z parkoviště směřujeme hlavní bránou do botanické zahrady. Hned na kraji je bysta nějakého muže. Na sloupu je prostý název Eliott. Zřejmě se jedná o anglického generála George Augusta Eliotta (1717 – 1790). Stáčíme se k východu a procházíme brankou na ulici Europa Road. Asi po 250 m stoupání odbočujeme vlevo na ulici Green Lane, která začíná na nevzhledném plácku se starou garáží. Při prvním průchodu jsme ulici minuli, až při cestě zpět jsme odbočku správně identifikovali.

O kousek dále je na ulici Green Lane spadlý kus tarasu a u něj cedulka se zákazem vstupu. Nařízení ignorujeme a pokračujeme dál. Stoupáme po asfaltové cestě, procházíme přes dva skalní tunely a dostáváme se k bráně. Naštěstí je otevřená. Za ní přicházíme na ulici Old Queen´s Road a směřujeme po ní k jihovýchodu. Stále do kopce.

V 12.02 hod. (4,2 km, 175 m) přicházíme na vyhlídku, odkud je krásný pohled na město. O sto metrů dále je místo, které se jmenuje Ape´s Den (Opičí doupě). Z ničeho nic se zde objevuje spousta opic. Větších či menších, i několik miminek zavěšených na břichu mámy. Jsou hodně drzé a dožadují se nějakých laskomin.

Magot bezocasý (Macaca sylvanus), jak je oficiální název opice, dle literatury dorůstá výšky až 75 cm a dosahuje váhy do 13 kg. Opice se dožívají věku 20 let i více. Gibraltar je jediným místem v Evropě, kde se opice vyskytují ve volné přírodě. Je jich zde údajně 230 – 250.

O malý kousek dále začíná schodiště (12.10 hod., 189 m), znovu otevřené pro veřejnost v červnu 2008, po kterém se máme dostat na hřeben gibraltarské skály. Šlapat po schodech vzhůru, na přímém slunci v pravé poledne, není žádný med. Při křížení silnic jsou odpočívadla, kde alespoň krátce vydechujeme. Pod samým vrcholem sedí ve stínu zídky opice, kolem kterých se musíme protáhnout. Trochu se jich bojíme, ale ony nás naprosto ignorují.

V 12.27 hod. (4,7 km, 325 m) jsme na silnici St. Michael´s Road, která vede pod hřebenem. Lidí i aut je zde poměrně hodně. Kousek od nás severním směrem stoupá silnice k horní stanici lanovky, která se nachází ve výše 412 m. My však míříme opačným směrem.

Po 400 m přicházíme na křižovatku s ulici Ohara´s Roud. Zahýbáme vlevo do kopce. Kousek za křižovatkou odbočuje vlevo nějaký chodník vzhůru do stráně (Douglas Path). Rozhodujeme se pro jeho průzkum. Asi po 300 m končíme na vyhlídce kousek nad ulicí St. Michael´s Road. Vracíme se zpět a pokračujeme ve stoupání k bráně, za kterou se nachází dělostřelecká baterie O´Hary (O´Hara´s battery). Nejdříve ještě odbočujeme na kamennou stezku, která vede na hřeben. Záhy zjišťujeme, že to je konec chodníku, který se strmě zvedá vzhůru na druhé straně skály od Středozemního moře. V tomto místě jsme se však dostali nejblíže k nejvyššímu bodu Gibraltaru (12.57 hod., 386 m). Je od nás vzdálen pouze 0°0´2,8“ severním směrem a 0°0´1,9“ na východ. Vlastní vrcholový bod se totiž nachází ve vojenském pásmu a je pro veřejnost nepřístupný.

Vracíme se zpět k bráně, v pokladně si kupujeme vstupenky po 4 €. Dostáváme ochranné přílby na hlavu a můžeme jít na prohlídku.

Nejvíce k jihu je dělo O´Hara´s battery s kanonem ráže 9,2 palce. Dělo je pojmenováno po generálporučíku Charlesi O´Harovi, který byl guvernérem Gibraltaru v letech 1787 až 1799. Od kanonu je nejlepší vyhlídka k jihu na nejjižnější bod Gibraltaru s majákem (Europa point) a na zasněžené vrcholky hor v Africe, která je odsud vzdálena 21 km.

Od děla sestupujeme do podzemí, kudy se tunelem dostáváme do strojovny a skladiště munice. Přes prodejnu suvenýrů a místnost s občerstvením se vracíme zpět na ulici. Odevzdáváme přilby a vydáváme se k druhému dělu (Lord Aires´s Battery). Tady zadávám do navigace další bod (13.16 hod., 6,7 km, 391 m). Dostali jsme se na nejvyšší dostupný bod Gibraltaru. K vlastnímu vrcholu nám však chybí ještě 35 výškových metrů (vrchol Gibraltaru má výšku 426 m).

Končíme prohlídku a vracíme se zpět. V ceně vstupného je i odvoz dolů do města. O to však nemáme zájem.

Po stovce metrů odbočujeme na silnici vedoucí do vojenského prostoru. Chceme se alespoň symbolicky vyfotit u brány, za níž je cesta k vrcholu.

Sestupujeme dolů po Ohara´s Roud a cestou se snažíme odlovit nějaké kešky. Přicházíme na Old Queens Road. Míjíme začátek schodiště, místo s opicemi a dostáváme se k bráně u vstupu do ulice Green Lane. Kousek za ní objevujeme směrovku s nápisem Public pathway to Town – Veřejná cesta do města. Jedná se o silně zarostlou kamenitou stezku, která nám však výrazně zkrátí cestu na parkoviště. Po ní se dostáváme do severní části města a pokračujeme kličkováním mezi bloky domů až na parkoviště (14.51 hod., 11,7 km, 7 m).

Čas chůze

Parkoviště Morrisons Superstore 7m 0,0 km 00.00 hod.
Parkoviště u botanické zahrady 20 m 2,0 km 00.29 hod.
Dolní část schodiště 189 m 4,4 km 01.17 hod.
Horní část schodiště 325 m 4,7 km 01.34 hod.
O´Hara´s battery 391 m 6,7 km 02.23 hod.
Parkoviště Morrisons Superstore 7 m 11,7 km 03.58 hod.

Převýšení

Převýšení z parkoviště u botanické zahrady na nedostupný vrchol je 406 m. Na dostupný bod u O´Hara´s battery je to o 35 m méně.

Náročnost

Největším problémem je nedostupnost podrobné mapy a velké vedro. Jinak je to příjemná procházka s krásnými výhledy na město zpestřená kontaktem s opicemi ve volné přírodě.