Olympos / Mytikas - 2 917 m n. m. (Řecko)

Olymp (Olympos, Olymbos, Olympus) je nejvyšší pohoří v Řecku. Má čtyři významné vrcholy – nejvyšší Mytikas (2 917 m), dále Stefani (2 911 m), Skolio (2 903 m) a Skala (2 866 m). Podle řecké mytologie zde sídlila nejvyšší řecká božstva.

První novodobý zdokumentovaný výstup na nejvyšší bod masivu Olympu Mytikas uskutečnili v roce 1913 Švýcaři Daniel Baud Bovy a Frédéric Boissonas, doprovázení Řekem Christosem Kakalosem.

Příjezd

Hlavní přístupová trasa k Olympu je od východu. Z dálnice č. 1 vedoucí po východním pobřeží odbočíme do městečka Litochoro (5 km, nadmořská výška 305 m, 6 600 obyvatel). Ještě před vjezdem na hlavní náměstí odbočíme vpravo (směrovka na Olymp), po půl kilometru odbočíme vlevo a po dalších dvou kilometrech opět vlevo. Vše je dobře značeno. Kvalitní, ale hodně klikatá silnice stoupá k chatě D ve Stavrosu (938 m), která je v necelé polovině cesty. Pak již silnice zdolává jen menší převýšení. Posledních pár set metrů za odbočkou ke klášteru sv. Dionýsa je povrch nezpevněný a silně nerovný. Cesta končí po 18 km z Litochora na parkovišti v Prionii.

Do Prionie lze přijít z Litochora pěšky. Značená jedenáctikilometrová trasa vede údolím řeky Enipeas a dá se dle průvodce zvládnout za 4 – 5 hodin.

My jsme přicestovali z přímořské osady Kokino Nero na úpatí pohoří Ossa. Vzdálenost 82 km jsme zvládli za 1 hod. a 33 minut.

Výchozí bod

Nejoblíbenější výstupová cesta začíná v osadě Prionia, kde je parkoviště, jednoduchá taverna a voda. Veřejná doprava sem nejezdí. Nadmořská výška je 1 045 m.

Mapy, průvodce

Central Olympus, Topo 25 – 6.11, Anavasi, 1:25 000

Řecko, Turistický průvodce Lonely Planet, 2002, nakladatelství Svojtka & Co., Praha, 2003