Popis výstupu na horu Hoverla (Ukrajina)

V 6.15 hod. opouštíme obytné auto odstavené na plácku pod hospodářskou budovou v nadmořské výšce 1 315 m a vydáváme se do nevlídného počasí. Drobně prší, po okolních kopcích se válí mlha.

Kolem stažené závory se dostáváme na rovnou planinu. Po pravé straně máme poměrně pěkný hotel Zarosljak. Na druhé straně u vstupu do lesa jsou turistické rozcestníky a podrobná mapa okolních cest. My se vydáváme po zelené a červené, které nás mají přivést mírnou oklikou na vrcholek nejvyšší hory Ukrajiny. Vlastní rozcestníky i další turistické značené nese jednoznačné stopy české ruky. Dobrovolníci z Česka sem jezdí obnovovat turistické značení.

Další kus cesty vede lesem. Na cestách i mimo ně je spousta kořenů. Musíme si na ně dávat pozor, neboť v dešti jsou velmi kluzké.

Po jednom kilometru (6.32 hod.) se dostáváme na rozcestí turistických cest do nadmořské výšky 1 328 m. Modrá směřuje přímo vzhůru na vrchol, zelená jde trochu oklikou. Dle plánu postupujeme po zelené a červené.

Po lesním úseku (7.05 hod., 2,4 km, 1 506 m) následuje prudké stoupání zpočátku mezi klečí, a pak pouze v travnatém svahu po vyšlapané stezce. Během cesty míjíme několik stojících či povalených hraničních kamenů, které nesou na svém boku známou konfiguraci písmen Č a S. V těchto místech totiž probíhala před druhou světovou válkou východní hranice našeho státu.

V 7.38 hod. (3,4 km) se dostáváme na hřeben do nadmořské výšky 1 784 m. Vane tady velmi ostrý vítr, občas máme problém se udržet na nohách. Fotíme se u výškového bodu a postupujeme dále strmě vzhůru po hřebeni. Díky tyčovému značení postupujeme správným směrem i v mlze.

V 8.13 hod. (4,4 km) jsme na vrcholu. Již neprší, ale stále fouká silný studený vítr. Následuje focení. Nejprve u jakéhosi památníku a pak u vrcholového kříže. Potom se pouštíme do hledání kešky která má být pod nějakým kamenem. Vzhledem k tomu, že každý Ukrajinec má vynést na vrchol nějaký předmět a zde jej uschovat, je v okolí spousty různých cetek a předmětů ukrytých pod kameny v různých plastových nádobkách. V tomto terénu hledat kešku je veliký problém. Taky to podle toho dopadá. Postupně obracíme a přemisťujeme spoustu kamenů, ale výsledek se nedostavuje. Po 25 minutách hledání vzdáváme a vydáváme se na cestu zpět.

Dolů sestupujeme po modré značce. V mlze jdeme spíše podle intuice stále z kopce dolů. Až v nižších partiích se napojujme na modrou značku. Pak již plynule sestupujeme do údolí na křižovatku cest (9.42 hod., 7,3 km) a rozvážným tempem se blížíme k cíli. Cestou potkáváme několik skupinek turistů.

Na parkoviště se vracíme přes plácek plný stánků, odpovídající našemu vietnamskému tržišti. Neskutečně brzy v 9.43 hod. po zvládnutí 8,3 km jsme zpátky u auta.

Čas chůze

Plácek u hospod. budovy 1 315 m 0,0 km 00.00 hod
Rozcestník turistických cest 1 328 m 1,0 km 00.17 hod.
Konec lesa 1 506 m 2,4 km 00.50 hod.
Hřeben 1 784 m 3,4 km 01.23 hod.
Hoverla 2 061 m 4,4 km 01.58 hod. + 0.25
Rozcestník turistických cest 1 328 m 7,3 km 03.27 hod.
Plácek u hospod. budovy 1 315 m 8,3 km 03.40 hod.

Převýšení

Převýšení je 746 m. Během cesty není významnější ztráta výšky.

Hoverla - profil převýšení výstupu

Náročnost

Za pěkného počasí jistě velmi příjemná procházka.

GPS

Plácek u hospod. budovy 48°09'47,0"N – 24°32'24,8"E
Rozcestník turistických cest 48°10'01,9"N – 24°31'50,4"E
Hřeben 48°09"58,9'N – 24°30'20,7"E
Hoverla 48°09'36,5"N – 24°30'00,1"E
Hoverla - mapa výstupu
Pro zvětšení klikněte na obrázek