Popis výstupu na horu Orredals Klint (Alandy)

Z parkoviště odcházíme severním směrem po cestě, která je pro další jízdu uzavřena zákazem vjezdu. Asi po čtyřech stovkách metrů od ní odbočuje vlevo poměrně zarostlá lesní cesta. Vydáváme se na ni, neboť se nám zdá, že má správný směr. Bohužel po chvíli se stáčí k severu a běží souběžně s původní cestou. Takže nám nezbývá, než vyrazit do lesa a prodírat se občasnými houštinami ve směru navigace.

Za chvíli se před námi objevují volně poházené kusy skal, které částečně musíme obcházet, částečně je zdolávat. Připadáme si jako v zarostlých Prachovských skalách. Pouze s tím rozdílem, že skály nejsou z pískovce, ale zřejmě ze žuly.

Šplhání naštěstí netrvá příliš dlouho. Ocitáme se na rozlehlé lesní plošině. Podle navigace směřujeme stále k severozápadu. Vpravo od sebe objevujeme plochou skálu, která se zdá být nejvyšší v okolí. Navíc jsou na ní nějaké bílé čáry. Přechodně ji považujeme za vrchol. Navigace ani výška však příliš nesouhlasí, takže se vydáváme po bílé čáře dále. O dvě stě metrů severněji objevujeme skutečný vrchol.

Na volném prostranství je kromě ohniště i malý pahorek z kamenů, který zřejmě označuje nejvyšší bod. Kousek vedle stojí asi pět metrů vysoká dřevěná rozhledna.

Na zpáteční cestu využíváme bílé čáry, které jsou na kamenech či stromech a mají zřejmě úlohu turistického značení. Na řadě míst již řádně vybledlého.

Kolem chaty se vracíme na náš domnělý vrchol a pokračujeme stále k jihozápadu. Cesta je příjemná, více méně po rovině či menší klesání. Kilometr od vrcholu se dostáváme na velké kamenné pole. Přecházíme přes něj na druhou stranu a chvíli hledáme pokračování bílé značky.

Po třech kilometrech přicházíme k malé jeskyni. U ní je umístěna keška. Po jejím nálezu pokračujeme v cestě.

Od jeskyně se cesta konečně stáčí směrem k parkovišti. Značení je stále horší a horší, až jej definitivně ztrácíme. Bereme to nejkratším směrem na příjezdovou cestu a po ní se vracíme na parkoviště.

Čas chůze

Parkoviště 76 m 0,0 km 00.00 hod.
Orredals Klint 129 m 1,3 km 00.30 hod.
Jeskyně 63 m 3,0 km 01.08 hod.
Parkoviště 76 m 4,8 km 01.40 hod.

Převýšení

Převýšení je 53 m.

Náročnost

Příjemná nenáročná procházka připomínající pohyb v našich pískovcových skalách. Jediným problémem je orientace. Nejlepší alternativou je vlastní GPS přístroj se zadaným cílovým bodem.