Mulhacén - 3 478 m n. m. (Španělsko)

Mulhacén je nejvyšší horou kontinentálního Španělska a Pyrenejského poloostrova, leží v pohoří Sierra Nevada na jihu země v provincii Granada. Mulhacén je pojmenován po Muley Hacénovi, muslimském králi Granady v 15. století, který byl podle legendy na vrcholu upálen.

Nejvyšší horou Španělska je Pico de Teide (3 718 m) na ostrově Tenerife, který je největším ze sedmi Kanárských ostrovů ležících nedaleko severozápadního pobřeží Afriky.

Příjezd

Přístup k pohoří z jihu: Z dálnice A7, která kopíruje pobřeží Středozemního moře, odbočíme u města Motril k severu na dálnici A44 ve směru na Granadu. Po osmi kilometrech opustíme dálnici a pokračujeme dále k severu po souběžné silnici A346. Po třech kilometrech se stočíme k východu a začneme se vzdalovat od dálnice. Po dalších 8,5 km na první křižovatce odbočíme vlevo na silnici A348 a pokračujeme do města Orgiva. Na jeho opačném konci odbočíme vpravo na silnici A4132, která se klikatí po úpatí pohoří Sierra Nevada a směřuje k východu. Postupně projedeme obce Pampaneira (14 km za Orgivou), Pitres, Pórtugos (22 km), Busquístar (25 km). Zde se silnice stáčí k severu a stoupá k cíli naší cesty, obci Trevélez (33 km). Odbočka do kempu je ještě před příjezdem do obce.

Přístup k pohoří ze severu: Do Granady je možné přijet po dálnici A44. Buď od jihu z pobřežní dálnice A7 či od Madridu po dálnici A4. Na jižním okraji Granady odbočíme na rychlostní silnici A395, která po 4 km přechází v normální silnici a pokračuje až na konečnou do horského střediska Pradollano – Estación de Esqui Sierra Nevada (celkem 33 km). Druhou možností je odbočit 3,5 km za koncem rychlostní silnice vlevo na silnici A4026 a pokračovat do obce Pinos-Genil a po silnici GR-SE-53 do obce Güéjar-Sierra (celkem 19 km). Kemp je asi dva kilometry před obcí.

Výchozí bod

Výstup od severu – obec Güéjar-Sierra. Krajinově snad nejpoutavější, ovšem časově velmi náročný výstup. Zpočátku po silnici a pak po cestě kolem říčky Rio Genil až k ruinám chaty Vadillo. Dále kolem říčky Rio Real a Rio Val de Casillas k jezeru Mosca. Přes sedlo Caldera na vrchol.

Výstup od západu - horského střediska Pradollano – Estación de Esqui Sierra Nevada. Po stezce, která zkracuje trasu mezi serpentinami silnice, vystoupat na vrchol Veleta. Dále po hřebeni do sedla Caldera a na vrchol.

Výstup od jihu – obec Trevélez. Nejkratší trasa z nejvýše položené osady ve Španělsku. Tuto cestu jsme využili a je níže popsaná.

Mapy, průvodce

Parque Nacional de Sierra Nevada. La Alpujarra, Marquesado del Zenete. Editorial Penibética, 1 : 40 000 (www.penibetica.com)