Popis výstupu na horu Monte Cinto (Korsika)

Z parkoviště v Haut´Asco vycházíme ještě za úplné tmy v 5.25 hod. Kolem domku OeAV se dostáváme na pěšinu vedoucí lesem po vrstevnici kousek nad silnicí. Po několika stovkách metrů se otevírá výhled do údolí, kde začíná svítat. Přecházíme přes vyschlý potok, jeden z přítoků říčky Tighiettu, a vstupujeme do stejnojmenného údolí. Jeho krásu můžeme vychutnat až při cestě zpět.

Les začíná řídnout a zvolna se dostáváme na volné prostranství. Před námi se objevuje horský kotel Cirque de Trimbolacciu, na jehož protější straně se tyčí Capu Larghia (2 503 m). Po čtyřiceti minutách jsme u dřevěné lávky přes potok Tighiettu (1 485 m). Zde končí procházka a začíná náročný výstup.

Červené značky vedou prudce do svahu, v této části se pohybujeme zpravidla po šikmých skalnatých plochách, občas nás vede kamenitá cestička. Ve finále tohoto úseku nás čeká úzký skalnatý žlab (horolezecká pasáž I.st.) a následně zářez a skalní partie (místy II.st.). Dostáváme se do malého sedla (1 619 m) a otevírá se nám výhled do mohutné kotliny, kterou budeme dále stoupat.

Slunce již svítí na protější hory, my naštěstí stále stoupáme ve stínu v příjemném chládku. Po kamenité, místy suťové cestičce stoupáme vzhůru. Přímo před námi se tyčí cíl naší cesty, zatím to ale netušíme. Uprostřed cesty údolím procházíme olšovým porostem a následně se dostáváme na větší plošinu (2 120 m). Tady je obrovský plochý kámen, na kterém se dají dělat zajímavé fotografie. Odsud nás po celý zbytek dne provází sluníčko.

Vysloveně sutí stoupáme do sedla u jezírka Lac d´Argentu (2 200 m). Stáčíme se vpravo a následuje nekonečně dlouhý výstup na hlavní hřeben. Střídají se suťová pole, skály a obrovské balvany. Na hřebenu (2 597 m) následuje delší přestávka. Nejen kvůli odpočinku a občerstvení, ale i pro nádherný rozhled na obě strany.

Poslední partie je náročná psychicky i fyzicky. Po pár desítkách metrů cesty po hřebenu se před námi objevuje vrcholek, který se nedá přejít, ale musí se obejít. Po velkých balvanech se spouštíme na jižní stranu hřebenu a po obejití skaliska znovu šplháme zpět na hlavní hřeben. Vrcholek Monte Cinta je již kousek před námi. Ale ani nyní nás nečeká hřebenová cesta, ale opětovný hluboký sestup na jižní stranu hřebenu a další obcházení neprůchodné skály. Po traversu následuje poslední strmé stoupání. To se již spojujeme s turisty přicházejícími z jižní strany. Těch je nesrovnatelně více, než z naší severní.

Těsně pod vrcholkem je plošina (stávala zde kdysi nějaká chata, nyní je zde pouze skladiště odpadků) a po pár desítkách metrů jsme na vrcholku (2 706 m), který je obsypán desítkami turistů, převážně Čechů. Je zde taková tlačenice, že je obtížné najít místo k sezení.

Rozhled po okolí nemá chybu a je odměnou za náročný výstup. Samozřejmě je možné se zapsat do vrcholové knihy.

Zpět se vracíme stejnou cestou. I sestup je náročný. Jednak docházejí fyzické síly, jednak s ubývající nadmořskou výškou razantně stoupá okolní teplota. Nekryté části těla jsou od sluníčka spálené.

Na parkoviště v Haut´Asco přicházíme v 17.20 hod. Dle GPS jsme ušli 14,9 km.

Čas chůze

Haut´Asco 1 416 m 0.00 hod.
Most přes potok Tighiettu 1 485 m 0.40 hod.
Sedlo při vstupu do údolí 1 619 m 1.08 hod.
Olšový porost   2.15 hod.
Větší plošina 2 120 m 2.51 hod.
Sedlo u jezírka 2 200 m 3.10 hod.
Hlavní hřeben 2 597 m 4.35 hod.
Hlavní hřeben podruhé   5.00 hod.
Monte Cinto 2 706 m 6.07 hod.
odchod   0.00 hod.
Hlavní hřeben 2 597 m 1.05 hod.
Most přes potok Tighiettu 1 485 m 4.20 hod.
Haut´Asco 1 416 m 5.05 hod.

Výstup nám trval 6 hod. a 7 minut, návrat 5 hod. a 5 minut.

Převýšení

Převýšení 1 290 m, nastoupáno 1 372 m.

Monte Cinto - profil převýšení výstupu

Náročnost

Vzhledem k délce pochodu a vysokým teplotám v průběhu léta lze hodnotit jako náročný výstup. Ve spodní části několik horolezeckých pasáží I-II st. (ještě není nutné jištění lanem), v závěru zejména psychicky náročný opakovaný sestup z hlavního hřebenu dolů před posledním stoupáním. Výstupu se zúčastnili i osoby bez větších turistických zkušeností. Cestu zvládli, zpět se však vrátili na pokraji vyčerpání.

Monte Cinto - mapa výstupu
Pro zvětšení klikněte na obrázek